Introduktion
Virksomheder, der fokuserer på at opnå best practice procesdesign og medarbejderadfærd samt løbende forbedre deres processer på en systematisk måde, har en stor chance for at opnå gode overordnede procesresultater og dermed blive mere konkurrencedygtige. Mange virksomheder kæmper med at identificere problemer og optimeringsområder eller har identificeret mange indsatsområder men ved simpelthen ikke hvor de starte da det hurtigt bliver meget komplekst. Derfor udnytter mange virksomheder ikke deres fulde produktivitets- og effektivitetspotentiale.
Virkninger af procesforbedringer
Når virksomheder optimerer deres processer og fokuserer på løbende forbedringer og deres medarbejdere, får virksomheden mulighed for at opnå fordele på flere parametre som f.eks. økonomisk effekt, effektivitetseffekt og adfærdseffekt. Vi oplever normalt, at virksomheder reducerer omkostningerne med mere end 20% og forbedrer gennemløbstiderne og produktiviteten med henholdsvis mere end 30% og 50% inden for specifikke områder af deres drift.
Den samlede effekt, der er nævnt ovenfor, kan opnås ved hjælp af en seks-trins køreplan, der ses i figuren nedenfor, som er en struktureret måde at optimere processer på for at opnå best practice procesdesign og udføre løbende forbedringer.
Det første trin i køreplanen fokuserer på procesforståelse, som er et vigtigt grundlag for optimering og bruges som baseline. Dernæst skal der etableres et overvågningssystem for effektivt at kunne spore effekten af procesændringer, f.eks. reduktion af gennemløbstiden. For det tredje skal variabilitet, ineffektivitet og spildaktiviteter i processerne identificeres for at afsløre optimeringsmuligheder. Herefter skal processerne gøres robuste og modstandsdygtige over for pludselige ændringer, hvilket på det seneste har vist sig at være forsømt og derfor mere end nogensinde er af stor betydning. Herefter kan grundlæggende og avanceret simuleringsmodellering anvendes til at teste forskellige procesdesigns og deres potentielle indvirkning på virksomhedens resultater, såsom omkostninger, leveringstider og produktivitet. Dette gør det muligt for ledelsen at træffe effektive og gavnlige beslutninger om implementering af procesoptimering for at opnå best practice-procesdesign og løbende forbedringer. Køreplanen er beskrevet mere indgående i artiklen "Køreplan for omlægning af en virksomheds processer for at forbedre konkurrenceevnen" senere.
Tips & tricks
- Identificer og kvantificer om muligt dit problem
- Skab et overblik over:
- Dine primære processer
- Maskiner / udstyr
- Ressourcer
- Lav en mini-forretningscase
- Hvad kunne de potentielle forbedringer være?
- Brug cost-benefit-analyser
- Husk at holde det letforståeligt og ikke for teknisk, hvis du skal sælge projektet/idéen til en bestyrelse/økonomisk afdeling.
- Lav en liste med de vigtigste interessenter
Artikelserie om procesforbedringer
Denne artikel er den første i en serie på ni artikler, der beskriver alt fra potentielle konsekvenser til, hvorfor virksomheder bør optimere deres processer, og hvordan virksomheder bør ændre deres processer.
- Potentiel påvirkning ved ændring af processer
- Hvorfor virksomheder bør fokusere på at optimere virksomhedens processer
- Køreplan for omlægning af en virksomheds processer for at forbedre konkurrenceevnen
Trin 1 Identificér og forstå dine processer
Trin 2 Overvåg dine processer
Trin 3 Identificer spild og variabilitet i dine processer
Trin 4 Bliv modstandsdygtig over for pludselige forandringer
Trin 5 Simulér dit nye procesdesign
Trin 6 Implementering og kontinuerlig forbedringsproces