Introduktion
Denne artikel vil fremhæve nogle af grundene til, at virksomheder bør fokusere på at optimere deres virksomhedsprocesser. Mange virksomheder oplever desværre i dag, at det meste af fokus ligger på de daglige opgaver og på brandslukningskultur i stedet for at fokusere på at udvikle og levere den bedste oplevelse til deres kunder. Artiklen identificerer nogle af de komplikationer, som mange virksomheder står over for i dag, som følge af at de ikke har optimeret deres processer. De komplikationer, der nævnes i denne artikel, er identificeret gennem projekt- og brancheerfaringer og er ofte drivkræfter for at fjerne kundefokus.
Nogle af dagens komplikationer
Mange virksomheder mangler i dag et samlet overblik over deres processer og respektive flows. Samt at forstå deres processer og hvordan de interagerer med andre dele af organisationen. Det giver sig ofte udslag i lav effektivitet og store procesvariationer med mangel på standarder. Disse situationer definerer også ofte silostrukturerede virksomheder, som har svært ved at skabe forretningsorienterede KPI'er og opnå høj konkurrenceevne.
Vi har opstillet tre hovedkategorier af komplikationer, som beskriver nogle af ovenstående problemer. Den første kategori er driftsmæssige komplikationer, som ofte kan ses i høje driftsomkostninger, lange leveringstider og manglende synlighed. Den næste kategori er Key Performance Indicators (KPI), som ofte kan ses i en organisation med silostrukturerede KPI'er og tillidsproblemer samt spændinger mellem ledere og medarbejdere. Den sidste kategori er konkurrenceevne, da virksomheder, der ikke fokuserer på deres processer, har en stor chance for at opleve lav konkurrenceevne og vanskeligheder med at opfylde kundernes krav.
Hvis du oplever eller kan relatere til nogle af de ovennævnte komplikationer, vil din organisation højst sandsynligt håndtere ressourcer ineffektivt, generere spild og have lange gennemløbstider, hvilket kulminerer i uhensigtsmæssige driftsomkostninger. Disse komplikationer kan også resultere i, at medarbejderne har for travlt med at håndtere de daglige opgaver, at der mangler tillid mellem ledere og medarbejdere, at kommunikationen mellem afdelingerne er utilstrækkelig, eller at afdelingerne er underlagt en silomentalitet.
Desuden ses det, at virksomheder ofte er tilbageholdende med at dele information mellem afdelinger og har etableret afdelingsfokuserede KPI'er i stedet for organisationens KPI'er, hvilket ikke understøtter virksomhedens mål. Det gør det besværeligt at tilpasse en virksomhed og udnytte virksomhedens processer og ressourcer på den mest fordelagtige måde. Endelig gør den øgede konkurrence fra et globaliseret og stadigt skiftende marked det afgørende for virksomhederne at fokusere og optimere på disse komplikationer.
Tips & Tricks
- Forstå den operationelle performance ved at kvantificere:
- Produktionsomkostninger
- Spild
- Gennemløbstider
- Skab overblik over alle afdelingens og organisationens KPI'er
- Lav en visuel fremstilling af de afdelingsspecifikke KPI'er
- Forstå, hvordan afdelingens KPI'er hænger sammen med eller forstyrrer andre afdelingers KPI'er
- Identificer kundernes behov gennem undersøgelser, interviews eller fokusgrupper
Artikelserie om procesforbedringer
Dette er den anden artikel i serien
- Potentiel påvirkning ved ændring af processer
- Hvorfor virksomheder bør fokusere på at optimere virksomhedens processer
- Køreplan for omlægning af en virksomheds processer for at forbedre konkurrenceevnen
Trin 1 Identificér og forstå dine processer
Trin 2 Overvåg dine processer
Trin 3 Identificer spild og variabilitet i dine processer
Trin 4 Bliv modstandsdygtig over for pludselige forandringer