Baggrund
Situation
I 2020 fik Aldi Danmark (Aldi) implementeret et WFM-system for at optimere produktiviteten og effektivitet i virksomhedens allokering af medarbejdere og ressourcer.
Udfordring
Aldi Danmarks ny implementeret WFM-system voldte mange problemer for både brugere og ledere. Virksomheden ønskede derfor et review af systemet.
Formål
A-2 blev i første omgang tilkaldt til at foretage et gennemgang af det tidligere WFM system. På baggrund af analysen og anbefalinger, blev det besluttet, at Aldi skulle have valgt en ny WFM løsning.
Tilgang & Resultater
Indledningsvis mobiliserede A-2 Aldis projektledelse og projektteam, for at sikre projektet frem til go-live. Derudover blev der etableret styregruppemøder for at sikre ressourcer og beslutningsdygtighed, samt at sikre en tæt dialog med leverandøren. A-2 udarbejdede planer for forandring, kommunikation, governance og træning, herunder planlægning af uddannelsesforløb. Afslutningsvis udarbejdede A-2 et spørgeskema efter implementeringen for at vurdere baseline for måling af effekten og tilfredshed med løsningen. Herefter blev WFM-løsningen optimeret
Nyt og tilfredsstillende WFM-løsning efter 12 uger
Aldis nye WFM-løsning var klar til brug efter kun 12 ugers forløb, inden næste planlægningscyklus, og under forventet budget. Brugere og ledere udtrykte stor tilfredshed med den nye løsning og har fået bedre overblik, transparens og tillid til løsningen. Aldi står tilbage med en implementeret løsning med få udestående problemer og opgaver. Business casen, viser at Aldi sparer adskillige FTE per år.