CN3/BIMGenetic: Strategisk mål om at øge omsætning, samt udarbejde en produktstrategi

Baggrund

Situation

CN3 A/S er et dansk konsulentfirma, der specialiserer sig i digitalisering og rådgivning inden for byggebranchen. I 2020 blev BIMGenetics grundlagt som et spinoff fra CN3 A/S. BIMGenetics udvikler softwaren Vitus, som er en cloud-baseret platform, der forbinder specialister med BIM (Building Information Modelling).

Udfordring

Softwaren Vitus er blevet udviklet løbende efter kundebehov, og der var derfor et behov for at stoppe op og systematisk gennemgå nuværende produkt, samt identificere i hvilken retning produktet skulle udvikle sig. Projektets formål var således en dybdegående analyse for at skitsere mulige måder at udvikle og kommercialisere produktet på. 

Formål

Målet har været at øge omsætningen af softwaren, gennem struktureret afgrænsning af produktet og skitsering af en go-to-market strategi.

A-2 balancerede effektivt at facilitere og udfordre vore positioner og tanker, så vi i dag har en klarere retning for Vitus udvikling og kommercialisering
Jacob Drachmann, CCO CN3

Tilgang & Resultater

  1. Gennemgribende produktfunktionsanalyse for hver funktion og hvilken værdi det skaber for brugeren.
  2. Mapping af forskellige use-cases, hvormed produktet optimerer arbejdsgangen for brugeren
  3. Business Model Canvas for hvert af de fire segmenterede produkter med fokus på prissætning, kundesegment, nuværende og nye produktfunktioner, konkurrenter, produkt, investeringer, samt Go-to-Market strategi
  4. Samlet anbefaling, samt strategiske betragtninger

Resultat & effekt:

Processen gav et struktureret overblik over softwarefunktionaliteten og en detaljeret indsigt i de vigtigste funktioner og muligheder i hvert identificeret produkt. Derudover omfattede den en grundig analyse af markedsindsigt, der dækkede konkurrenter og markedsstørrelse, for at hjælpe med at positionere softwaren i det konkurrenceprægede landskab. For hvert identificeret softwareprodukt blev der udviklet en business case, der skitserede værdi, omkostningsimplikationer og strategisk tilpasning. Tilsammen udgør disse elementer et omfattende grundlag for informeret beslutningstagning vedrørende den fremtidige retning for softwareudvikling.

Kerneleverancer

  • Struktureret oversigt over softwarefunktionalitet
  • Markedsindsigt i konkurrenter og markedsstørrelse
  • Business case for hvert identificeret softwareprodukt
  • Omfattende grundlag for beslutningstagning om retning for softwareudvikling